W Szkole Podstawowej uczą się dzieci z upośledzeniami w stopniu umiarkowanym
i znacznym. Zajęcia w zespołach rewalidacyjno - wychowawczych są organizowane dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych umysłowo w stopniu głębokim. Mogą być prowadzone w formie zajęć indywidualnych lub zespołowych. W Zespole Szkół Specjalnych uczniowie uczą się
w życzliwej i przyjaznej atmosferze pod opieką wysoko wykwalifikowanej kadry pedagogicznej. Jest to
placówka o dużych tradycjach i doświadczeniu w zakresie edukacji i rewalidacji dzieci
z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu, umiarkowanym, znacznym
i głębokim. Zadaniem naszej placówki jest
zapewnienie uczniom korzystnych warunków przezwyciężania własnych trudności i osiąganie pozytywnych wyników kształcenia.
|
|
Szkoła oferuje uczniom:
- naukę w małych zespołach umożliwiających pełną indywidualizację zajęć
- indywidualne nauczanie (w uzasadnionych przypadkach)
- atrakcyjne formy zajęć dydaktycznych
- atrakcyjne formy zajęć poza terenem szkoły (turnusy rehabilitacyjne w ramach "Zielonej Szkoły")
-
bogatą ofertę zajęć pozalekcyjnych:
-
kreatywnych realizowanych na zajęciach arteterapii, rytmikoterapii, profilaktyczno-terapeutycznych
- kół zainteresowań
|
Metody i formy pracy
Głównym celem edukacji osób głębiej i głęboko upośledzonych umysłowo jest ich wszechstronny rozwój na miarę indywidualnych możliwości oraz przygotowanie do codziennego życia tak, aby były zaradne, umiały sterować własnym zachowaniem, by mogły uczestniczyć w życiu społecznym.
Stosowane metody i formy pracy:
- różne formy podpowiadania: fizyczne, werbalne, wizualne
- wzmacnianie
- wygaszanie
- prowadzenia
- naśladowcza
- stymulacji sensorycznej
- ćwiczeń utrwalających
- zadań stawianych do wykonania
- obserwacji
- samodzielnych doświadczeń
- metody porozumiewania się całościowego w oparciu o elementy systemów: Piktogramy, PCS, Słownik Makaton, Słownik Coghamo
- Ch. M. Knillów
Elementy metod:
- rytmiki E. Jaquesa - Dalcroze`a
- ruchu funkcjonalnego R. Chladek
- opowieści ruchowej
- W. Sherborne
Zastosowane formy pracy
- praca indywidualna
- praca w grupie
Dla dobra naszych dzieci aktywnie uczestniczymy i współpracujemy we wszystkich imprezach i szkoleniach organizowanych przez Dyrektora Domu Pomocy Społecznej wraz z opiekunami, a także z Warsztatami Terapii Zajęciowej przy DPS w Opolnicy.
Oprócz zajęć edukacyjnych szkoła oferuje uczniom szeroki wachlarz specjalistycznych zajęć w ramach rewalidacji, takich jak: logopedia, gimnastyka korekcyjna, muzykoterapia, orientacja przestrzenna, eliminowanie zaburzeń, zajęcia dydaktyczno-wyrównawcze. Ponadto szkoła zwiększa efektywność swojej pracy dydaktycznej stosując różnorodne formy oddziaływań, takie jak: wspaniałe, barwne imprezy integracyjne, uroczystości, wyjazdy w ramach: "Zielonej szkoły" (turnusy rehabilitacyjne w atrakcyjnych turystycznie miejscach), kształcące wycieczki, zajęcia warsztatowe, spotkania z ciekawymi ludźmi.
Baza dydaktyczna
Zespół Szkół Specjalnych w Opolnicy usytuowany jest w dwóch budynkach należących do Domu Pomocy Społecznej w Opolnicy tj. budynku "Zamek" w Opolnicy i "Oleńka" w Bardzie, w których znajdują się sale lekcyjne, sale terapeutyczne, pracownie, gabinety, sala gimnastyczna, sala doświadczania świata.
Baza placówki to także zgromadzone przez lata i wykonane przez nauczycieli pomoce dydaktyczne oraz systematyczne zakupy nowości, które ukazują się na rynku. Pomoce wykonane przez nauczycieli oparte są na doświadczeniu zdobytym przez pracę z uczniami na wzorach zawartych w literaturze fachowej, nowościach z Internetu. Zbiór pomocy dostępny jest dla wszystkich, zarówno uczniów jak i nauczycieli. Posiadamy jako jedni z nielicznych na terenie woj. dolnośląskiego "Salę doświadczania świata". Służy do stymulacji polisensorycznej.